“The European Union represents the best historical balance between national, regional and world interests” (Yuval Noah Harari)

“The European Union represents the best historical balance between national, regional and world interests” (Yuval Noah Harari)

This administrative unit, which is fully integrated into INFO, provides ongoing support so that companies that have investment projects can execute them easily and efficiently. UNAI has a close collaboration relationship with the Regional Ministry of Development, Public Works and Territorial Planning, the Regional Ministry of Agriculture and Water plus other entities within the regional government and particularly through the Investments Technical Committee which was set up in order to speed up businesses project execution and remove red tape.

  • What is on offer?

    • Project prioritisation: projects that have UNAI certification are urgent projects which are prioritised by regional government offices.
    • Shorter deadlines: deadlines are halved.
    • Guidance: projects with UNAI backing are delivered a report a fortnight after requests are submitted, including a comprehensive roadmap with the necessary authorisations and formalities.
    • Administrative monitoring and coordination: regular reports provide project promoters with timely information on the status of their application.
    • INFO: a one-stop shop that coordinates the application and tracking process with all other administrative bodies and organisms.
    • Electronic management platform: requests are submitted, and project formalities and documentation are monitored using an electronic management platform.
  • How does it work?

    • Business promoters submit a request and corresponding report. An internal UNAI-INFO commission assesses the project within 48 hours, checks that the project meets the requirements for UNAI support and gets back to the promoter.
    • Following this, the project paperwork is sent to the members of the Investments Technical Committee (regional government departments, city councils and other organisms) so that it can be analysed.
    • An Investments Technical Committee meeting is held within the following fortnight. The promoter is invited to participate in that meeting and a roadmap with the necessary formalities is drawn up.
    • The promoter submits authorisation requests and any other mandatory documentation to INFO and UNAI delivers them to all the organisms that are involved.
    • Formality milestones are established and UNAI is responsible for monitoring them.
    • Periodic tracking reports (monthly).
    • Final Report (once formalities have been completed).
    • Analysis of processes and improvement proposals.
  • Who can use it?

    Any project that meets at least one of the following two requirements:

    • An investment in excess of 3.000.000 euros, excluding property assets.
    • Creation of 25 full time jobs.
  • How can i access it?

    Using the Electronic Branch (INFO DIRECT)

  • How much does it cost?

    This service is free.

  • Información

    informacion@info.carm.es
    900 700 706

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El Gobierno regional refuerza la competitividad exterior de las pymes con una nueva convocatoria del 'Cheque Internacionalización'

El Gobierno regional refuerza la competitividad exterior de las pymes con una nueva convocatoria del 'Cheque Internacionalización'

La Consejería de Empresa, Empleo y Economía Social, a través del Instituto de Fomento de la Región de Murcia (Info), ha abierto hoy el plazo para solicitar ayudas en la nueva convocatoria del programa ‘Cheque Internacionalización’, dotada con 275.000 euros y cofinanciada por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (Feder). 

El objetivo de esta línea de ayudas es facilitar a las pymes regionales la contratación de servicios profesionales especializados que fortalezcan su estrategia de internacionalización y su acceso a nuevos mercados, en un contexto global cada vez más complejo. Las solicitudes podrán presentarse hasta el 27 de febrero de 2026, a través de la sede electrónica del Info.

La consejera de Empresa, Empleo y Economía Social, Marisa López Aragón, señaló que “las empresas regionales están demostrando una enorme capacidad de adaptación y crecimiento en un momento en que los flujos comerciales mundiales se ven alterados por los aranceles, por la fragmentación comercial internacional y escenarios geopolíticos inciertos”. “Nuestro compromiso es seguir dotando a las empresas de herramientas prácticas, rápidas y eficaces que les permitan competir en igualdad de condiciones en cualquier parte del mundo”, añadió López Aragón.

El programa permite subvencionar hasta el 70 por ciento del coste de los servicios contratados —con incrementos para sectores incluidos en la Estrategia de Especialización Inteligente RIS4—, y contempla dos modalidades: servicios profesionales en mercados exteriores, con una ayuda máxima de 10.000 euros, y diagnóstico y estrategia de internacionalización, con un máximo de 6.000 euros.

La primera convocatoria de esta línea de ayudas recibió un total de 44 solicitudes, de las que finalmente 36 han obtenido ayuda, 31 para el apoyo del servicio de profesionales en mercados exteriores y cinco para el diagnóstico, estrategia y mejora de la gestión de la internacionalización. Estas ayudas han movilizado una inversión en la internacionalización de las pymes regionales superior a los 340.000 euros.

La titular de Empresa recordó que “el Gobierno regional ha diseñado una línea pionera de apoyo a las pymes exportadoras cuyo éxito confirma que la Región de Murcia está a la vanguardia del apoyo público a la internacionalización empresarial, que contribuye a diversificar mercados y asegurar sus cadenas de suministro en un entorno cada vez más exigente”.

 

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